Oblíbené příspěvky

úterý 25. září 2018

SANTINIHO JAZYK


Autor: Miloš Urban
Nakladatelství: Argo
Rok vydání v ČR: 2005
Počet stran: 393


Román Miloše Urbana je nebezpečným pátráním po tajemství univerzální věty. Existuje vůbec? Nebo je to chiméra? A proč někdo neváhá prolít krev, jen aby zůstala utajena? Martin Urmann je zaměstnancem reklamky, kterému docházejí nápady, a tak mu hrozí propuštění. Dostane však ještě jednu šanci, úkol, do něhož se nikomu jinému nechce a nikdo nevěří v jeho splnitelnost. Martin Urmann musí vymyslet slogan, který by platil pro všechny lidi a všechny situace a mohl by prodat jakékoli zboží. Ve svém zoufalství se hrdina chytne toho, co mu jako první přijde do cesty. Je to dívka, jež čte v metru knihu o světcích, hvězdách a kostelech. Odpověď je možná právě v této knize a inkoustem může být krev.


„Na počátku byla náhoda. Chvíli jsem si to myslel. Dnes už si nejsem tak jist.“

Se spisovatelem Milošem Urbanem jsem se poprvé setkala už kdysi dávno na gymnáziu na doporučení profesora češtiny. Velmi záhy jsem doslova zhltla všechno, co napsal a natolik mě okouzlil, že jsem si jeho dílo vybrala i jako téma bakalářské práce. Už dávno jsem z „posedlosti Urbanem“ vystřízlivěla, jeho knížky mám ale doma všechny a k některým se ještě občas vracím. První a nejoblíbenější pro mě stále zůstává právě Santiniho jazyk.

Martin Urmann je zaměstnancem pražské reklamní agentury Stellar Brusque, my se s ním setkáváme v okamžiku, kdy mu jeho šéf Kňour dá velmi zajímavý pracovní úkol – najít univerzální větu, která dokáže prodat naprosto cokoliv. Ač se mu to nejprve zdá jako nesmysl, o opaku ho přesvědčí návštěva Svatovítské katedrály,  přesněji řečeno hrob Jana Nepomuckého. Objevuje se tu Urbanovo známé prostředí, gotická katedrála, hned vzápětí se ale děj stěhuje spíše na venkov, do prostředí staveb Jana Blažeje Santiniho. Po jeho stopách se Urmann vydává nejprve do knihovny pražského Klementina, kde narazí na zvláštní knížku s reprodukcí kamenné sochy Jana Nepomuckého na obalu i na její majitelku. Pokusí se knihu vzít, ovšem v tom okamžiku se poprvé dostává do přímého střetu s Viktorií. Ta jej totiž bodne pletací jehlicí do zápěstí a tím  rozehraje další pátrání nejen po Santinim a tajemné knize, ale i po ní samotné. Průvodcem se Urmannovi stává historik Roman Rops, starý známý z Urbanovy předchozí knihy Stínu katedrály. Společně navštěvují Santiniho stavby a hledají jeho tajné vzkazy – ty mají dát dohromady onu univerzální větu. Po všech stavbách Urmanna pronásleduje jeho šéf Kňour se spolupracovnicí Terezou. V okolí každé Santiniho stavby dojde ke zvláštní vraždě, a obětí je následně odstraněn  jazyk. Zhruba od poloviny knihy už ale tušíme, kdo nejspíš vrahem bude. K závěrečnému  odhalení dojde v kapli na Zelené hoře a není úplně překvapením.
Kniha končí závěrečným prologem. Ten má formu kapitol věnovaných každému z hlavních hrdinů.

Pokud se rozhodnete knihu brát spíš jako oslavu díla barokního architekta Jana Blažeje Santiniho a jako vstup k jeho stavbám budete spokojeni. Pokud si ale vyberete vidět v ní raději thriller, možná budete lehce zklamáni. Vražd je v knize několik, jsou poměrně morbidní, jejich vysvětlení je ale podle mě nedostatečné a ani po tolika letech od prvního čtení se s tímto závěrem nemůžu smířit.

Kromě Santiniho a jeho staveb se mi líbilo i použití motivu dvojčat, sám autor má totiž dvojče Martina. Co žádné u knih Miloše Urbana rozhodně nelze upřít je skvělá grafická úprava, kterou mívá na svědomí Pavel Rút.
Ke knize mám jakýsi citový vztah, už to ale dávno není bezmezný obdiv k autorovi. Naopak při každém dalším čtení v ní nacházím víc a víc nejasností a některé motivy násilí jsou podle mě naprosto zbytečné.

Podle knihy byl natočen i stejnojmenný film Jiřího Stracha, musím ale říct, že mi příběh docela zkazil a ani jsem se nevydržela dívat až do konce. Takže kniha ano, autor má svůj jazykový styl a přes všechny nejasnosti se čte příběh moc dobře a Santini za to vážně stojí, ale film za mě teda nee…



HODNOCENÍ: 70 %

Žádné komentáře:

Okomentovat