Oblíbené příspěvky

pátek 28. září 2018

NÁMI TO KONČÍ


Originální název: It Ends With Us (2016)
Autorka: Coleen Hoover
Překlad: Jana Jašová
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2018
Počet stran: 360


Už nemusíš dál plavat, Lily. Už jsme u břehu.“

Občas právě ten, kdo nás nejvíc miluje, dovede nejvíc ublížit.
Lily to neměla v životě vždycky jednoduché. Ušla ale dlouhou cestu a teď žije v Bostonu a rozjíždí vlastní business. K tomu se ještě seznámila s dokonalým a neskutečně přitažlivým neurochirurgem Rylem. Vypadá to, že jí všechno vychází na jedničku. Ryle je do Lily b
lázen, pronásledují ho ale traumata z minulosti, kvůli kterým se jejich vztah komplikuje. Když se navíc do Lilyina života vrátí její láska z dětství Atlas, všechno, co si tak důkladně budovala, se začíná rozpadat…


Moje máma to zažila.
Já to zažila.
A ať se propadnu, jestli dopustím, aby to zažila i moje dcera.
Políbila jsem ji na čelo a vyslovila slib: „Tady to končí.
U mě a u tebe. Námi to končí.“

Už jen jméno autorky Colleen Hoover je zárukou toho, že kniha nemůže být propadák. A recenze napovídají, že je na trhu velmi úspěšná. Dlouho jsem odolávala přečíst si knihu ve slovenštině, která vyšla mnohem dříve, ale nakonec se čekání na českou verzi vyplatilo. U spousty čtenářů kniha zabodovala a dokonce ji oceňují statusem „nejlepší kniha“. Jak ji hodnotím já, se dozvíte, pokud dočtete až nakonec recenze J

Hlavní postavou je dívka Lilly, která měla složité dětství. Vyrostla v domácnosti, kde otec fyzicky týral její matku a Lilly si z toho odnesla spoustu zlých vzpomínek. Nikdy nedokázala pochopit, proč matka neustále ve vztahu setrvává. Časem rodné město Maine opustila a nyní žije v Bostonu – ve městě, kde je všechno lepší. Jak již anotace napovídá, na střeše domu v Bostonu potkává ambiciózního neurochirurga Rylea, muže, jemuž je skoro 30 let, ale po rodině nijak netouží. Na prvním místě je pro něj kariéra a s ženami udržuje vtahy pouze na jednu noc. To ale Lillin styl,  a proto po odhalení několika vzájemných „nahých pravd“ se na delší dobu rozloučí. Souhrou náhod na sebe ale opět narazí tehdy, když Lilly rozjíždí vlastní podnikání, čímž si plní svůj sen a zdá se, že už by její život nemohl být lepší. To by ale život nesměl přinášet různé strasti…

Námi to končí je vyprávěna pouze pohledu Lilly. Vyprávění je doplněno pouze o retrospektivní deníkové záznamy, kterými si Lilly připomíná minulost, kdy žila ještě s rodiči  a do života ji vstoupil mladík Atlas.

Již od začátku knihy je čtenáři servírována hlavní myšlenka, ale způsobem, kterého si nevšimnete. Ale jak čtete déle, vše se postupně nabaluje a dostanete dokonalý scénář, který stejně jako hrdinka nečekáte a díky tomu je Vám umožněno, abyste s ní procházeli stejnou cestu a vše prožívali společně. Záměrně nezacházím do detailů, protože u této knihy bych jen nerada spoilerovala. Chtěla bych tak dát všem možnost vžít se do knihy stejným způsobem jako se to podařilo mně.

I když se zrovna nepovažuji za emocionálně chladného člověka, nebyl to pro mne až tak srdcervoucí příběh, který by mi vyloudil slzy v očích a který by se zařadil mezi mé top knihy, jako to bylo v případě jiných čtenářů. Nicméně Lilly je velmi sympatickou postavou, se kterou jsem soucítila ve všech etapách jejího života. Byla zosobněním odvahy a cílevědomosti. Celý život si šla za svým snem a podařilo se jí ho dosáhnout. Co jsem však nejvíce ocenila bylo dodržené předsevzetí z minulosti, a i když to pro ni bylo velmi těžké, nešla proti svým zásadám a tím se pro mě stala hrdinkou. 


HODNOCENÍ: 85 %




Žádné komentáře:

Okomentovat