Oblíbené příspěvky

sobota 8. září 2018

MUFFIN A ČAJ


Autor: Theo Addair
Nakladatelství: YOLI
Rok vydání v ČR: 2018
Počet stran: 272

Daniel a Kit jsou dva šestnáctiletí spolužáci, kteří snad ani nemůžou být rozdílnější. Jeden je nejlepším studentem na internátě, k okolí se chová odměřeně a úzkostlivě si střeží své soukromí. Druhý má umělecké nadání, pořádek považuje tak trochu za zbytečnost a často dřív mluví, než myslí. Zdálo by se, že přátelství mezi nimi je nepravděpodobné a cokoli hlubšího rovnou nemožné. Jenže muffin a čaj přece dokáží zázraky, to je známé přísloví. A pokud není, tak by mělo být…

„Co bys změnil ve světě, kdybys mohl?“

Muffin a čaj je první knihou českého autora s neobvyklým jménem Theo Addair. Je vydána u nakladatelství YOLI a označována jako česká young adult kniha s LGBT tématikou.

Snad nikdy nevybírám knížky, které si koupím a budu číst na základě recenzí a doporučení. V tomto případě to ani jinak nešlo, protože jsem na ni narazila naprosto náhodně v den, kdy jako e-book vyšla. Neviděla jsem ani přebal, stačilo, že mě zaujal název. Muffin a čaj – dvě rozdílné věci, které se dají využít i samostatně, ale dohromady fungují daleko lépe. Stejné je to i s oběma hrdiny Danielem a Christianem. Oba jsou samozřejmě schopni žít svůj vlastní život, ale když se jejich životy protnou, je to mnohem lepší.

U čtení této knížky se několikrát ozvalo moje „učitelské já“. Okamžitě při prvním setkání, když jsem zjistila, že se příběh odehrává ve škole – s oběma se seznamujeme těsně před začátkem nového školního roku v jakési české verzi internátní školy. Podruhé, a to ne úplně nadšeně, když se chlapci pouští do psaní soutěžního slohu. To byly velice úsměvné pasáže, texty byly naivně milé, spíše jako zápisky osobního deníku. A po třetí vlastně pokaždé, když jsem ze zamyslela nad tím, jestli takhle přemýšlí i mluví někdo z mých žáků 😊 Danielovi i Kitovi by totiž mělo být 16 let, přestože Daniel je, kvůli své inteligenci, cílevědomosti a zřejmě i díky uzavřenosti, již ve 4. ročníku. Některé pasáže jsou tak uvědomělé, že prostě není možné, aby takto uvažoval puberťák. Přesto mám Danielovy kapitoly radši, jsou plné zajímavých myšlenek, které čtenáře opravdu donutí se aspoň krátce zamyslet nad svým životem.

Na střídání kapitol a jejich vypravěčů není nic neobvyklého, co oceňuji je ale úhel pohledu obou chlapců na stejnou věc či situaci.

Co mě trošku mrzí je skutečnost, že to, proč je Daniel takový jaký je a důvody jeho chování se dozvídáme pouze v náznacích, kdežto epilog prozrazuje téměř vše, co se stane dál.

Celkově se mi knížka moc líbila, chvíli jsem nad ní přemýšlela a ve chvílích smutku se k ní určitě vrátím. Jako bonus jsem ji letos zařadila svým školním dětem do seznamu doporučené literatury.

Muffin a čaj je poměrně krátká kniha, ve které se stihne odehrát snad to nejdůležitější v životě…

HODNOCENÍ: 80 %

1 komentář:

  1. O knihe som už dosť počula a hoci knihy s lgbt tematikou veľmi nevyhľadávam, je fajn, že sú aj takéto príbehy :-)

    OdpovědětVymazat