Oblíbené příspěvky

úterý 5. června 2018

BAREVNÝ ZÁVOJ

Barevný závojOriginální název: The Painted Veil
Autor: William Somerset Maugham
Překlad: Pavel Pokorný
Nakladatelství: PROSTOR – edice Pozdní sběr
Rok vydání: 1925, v ČR znovu 2017
Počet stran: 304

„Jejich vlastní osobní záležitosti jsou přece úplně malicherné proti vší té hrůze ze smrti, která se nad nimi vznáší, i proti té úctě ke kráse, kterou dnes na okamžik spatřila.“

Znova se při výběru knihy ozvalo mé malicherné já a vybírala jsem podle obalu. Na svou obhajobu ale tentokrát musím přiznat, že jsem četla i jinou autorovu knihu, Poslední půlšilink, a moc mě zaujal jeho styl psaní, takže jsem šla téměř na jistotu.

Barevný závoj je podle mě klasický realistický román s originálním příběhem. Přestože sám autor uvádí jako svou volnou inspiraci Dantovu Božskou komedii, úryvek se objevuje hned v předmluvě.
Na 304 stranách se před námi odehrává příběh pětadvacetileté naivní dívky z anglické „lepší“ společnosti a poněkud nesmělého a uzavřeného lékaře – bakteriologa. Kitty žije pod vlivem své ctižádostivé matky a odmítá potencionální nápadníky, ovšem jen do chvíle, než se má vdát její o sedm let mladší sestra. Začne panikařit a z naprosto zištných důvodů nakonec svolí ke sňatku s Walterem a odjíždí s ním za jeho prací do Honkongu. Svého manžela považuje za nudného a možná i z tohoto důvodu ho velmi brzy začne podvádět se ženatým mužem. Walter ale není ani zdaleka tak hloupý, za jakého jej Kitty považuje a její milostný románek odhalí. Milenec se samozřejmě rozvést nechce a Kitty je donucena odejít do jisté čínské provincie, kde zuří epidemie cholery. Walter později přiznává, že si přál její smrt a doufal, že se i ona cholerou nakazí. Kitty si v odlišném prostředí, tváří tvář strachu ze smrti, pomalu začíná uvědomovat své předchozí chování, snaží se být užitečná a zapojí se do práce v klášteře a snad i „touží“ po sblížení s manželem. Walter měl nejspíš v úmyslu tuto cestu pojmout jako poslední, nemohl ale tušit, že pro Kitty bude vlastně novým začátkem…
Zatímco v první polovině knihy se více seznamujeme s Kitty, kterou autor vylíčil téměř jako nesnesitelnou povrchní kozu, ve druhé části už se více dozvídáme i o introvertním a rezervovaném Walterovi. Na první pohled je jasné, že jde o střet dvou naprosto odlišných jedinců, kteří se nejprve musí naučit spolu žit a fungovat. 

Pokud očekáváte happyend, pusťte si stejnojmenný film z roku 2006, v hlavní roli s Naomi Watts a Edwardem Nortonem. Pokud chcete krutou realitu zasazenou do exotického a ne úplně přívětivého prostředí, přečtěte si knihu! 
Obě dosud přečtené knihy Williama Maughama mě velmi zaujaly, dá se říci přímo okouzlily. O to víc je pro mne záhadou, že jsem se o tomto spisovateli dozvěděla úplnou náhodou až teď v dospělosti, přestože jsem studovala literaturu.

Žádné komentáře:

Okomentovat