Autor: Dan Brown
Překlad: Michala Marková,
David Petrů
Nakladatelství: Argo
Rok vydání v ČR: 2018
Rok vydání v ČR: 2018
Počet stran: 504
„Pro lidský mozek je jakákoliv odpověď lepší než žádná.“
ANOTACE
ANOTACE
Robert Langdon, harvardský profesor symbologie a
náboženské ikonologie, přijede do ultramoderního Guggenheimova muzea v
Bilbau, aby se zde zúčastnil významného oznámení – odhalení objevu,
který „navždy změní tvář vědy“. Pořadatelem společenského večera je
čtyřicetiletý miliardář a futurista Edmond Kirsch, jenž se díky svým oslnivým
supermoderním vynálezům a odvážným předpovědím stal celosvětově
uznávanou osobností. Kirsch, který před dvěma desetiletími patřil k
prvním Langdonovým studentům na Harvardu, se chystá zveřejnit přelomový
vědecký objev… který zodpoví dvě ze základních otázek lidské existence.
Po zahájení společenské akce Langdona a několik set dalších hostů zcela uchvátí velmi originální prezentace, mnohem kontroverznější, než si Langdon původně představoval. Pečlivě naplánovaný večer se najednou promění v chaos a hrozí, že Kirschův vzácný objev bude navždy ztracen. Langdon je v bezprostředním ohrožení nucen učinit zoufalé rozhodnutí, aby z Bilbaa unikl. Doprovází ho Ambra Vidalová, elegantní ředitelka muzea, která Kirschovi pomáhala provokativní společenskou akci zinscenovat. Společně uprchnou do Barcelony za nebezpečným úkolem nalézt záhadné heslo, jež má odhalit Kirschovo tajemství. Při pátrání v temných zákoutích utajených dějin a radikálního náboženství se Langdon s Vidalovou musejí skrývat před nepřítelem, jehož všudypřítomná moc podle všeho pochází přímo ze španělského královského paláce… a který se nezastaví před ničím, aby Edmonda Kirsche umlčel. Na cestě vytyčené moderním uměním i tajemnými symboly odhalí Langdon s Vidalovou stopy, které je nakonec přivedou až k samotnému Kirschovu šokujícímu objevu… a úchvatné pravdě, která nám tak dlouho unikala.
Po zahájení společenské akce Langdona a několik set dalších hostů zcela uchvátí velmi originální prezentace, mnohem kontroverznější, než si Langdon původně představoval. Pečlivě naplánovaný večer se najednou promění v chaos a hrozí, že Kirschův vzácný objev bude navždy ztracen. Langdon je v bezprostředním ohrožení nucen učinit zoufalé rozhodnutí, aby z Bilbaa unikl. Doprovází ho Ambra Vidalová, elegantní ředitelka muzea, která Kirschovi pomáhala provokativní společenskou akci zinscenovat. Společně uprchnou do Barcelony za nebezpečným úkolem nalézt záhadné heslo, jež má odhalit Kirschovo tajemství. Při pátrání v temných zákoutích utajených dějin a radikálního náboženství se Langdon s Vidalovou musejí skrývat před nepřítelem, jehož všudypřítomná moc podle všeho pochází přímo ze španělského královského paláce… a který se nezastaví před ničím, aby Edmonda Kirsche umlčel. Na cestě vytyčené moderním uměním i tajemnými symboly odhalí Langdon s Vidalovou stopy, které je nakonec přivedou až k samotnému Kirschovu šokujícímu objevu… a úchvatné pravdě, která nám tak dlouho unikala.
Přečtení nové knihy Dana Browna jsem považovala
téměř za svou povinnost. Jednak jsem přečetla všechny jeho předchozí knihy,
jednak jsem prostě musela už jen kvůli tomu, že jsem půl roku před českým vydáním
knihy byla v Barceloně, a takhle jsem se do ní mohla opět alespoň na
chvilku vrátit.
V některých momentech jsem opravdu ráda, že dodržuji svoji zásadu nečíst recenze na filmy nebo knížky před jejich zhlédnutím a přečtením. I když si myslím, že by mě v tomto případě neodradilo ani často uváděné označení „nejhorší Brownova kniha“. Za mne to bylo Inferno a tudíž toto nej mám už vyčerpáno. Rozhodně to pro mě nebyla ani jeho nejlepší kniha, ale byla to kniha, která přišla přesně v ten správný čas a předala mi, to co měla.
Autorův postup byl od samého začátku
očekávatelný – postava geniálního symbologa Roberta Langdona, umění, evropská
metropole a krásná žena.
Dokonce pro mne nebyla překvapením ani
oběť vraždy a nakonec ani její vysvětlení (na to jsem už přečetla příliš mnoho
detektivek a thrillerů😊)a nešokovaly mě ani odpovědi na oblíbené filosofické
otázky typu kde jsme se tu vzali a kam směřujeme. Možná proto, že jsem o
výzkumu, ze kterého postava vědce Edmonda Kirsche vycházela, slyšela už dříve a
jasně, umělá inteligence a to, kam její vývoj míří, je velmi děsivá, nicméně
jsem si to snadno dokázala vydedukovat i sama.
Dan Brown je ovšem mistr ve vyhledávání
a využití geniálního místopisu. V Počátku jsem to ocenila snad nejvíce,
protože jsem tentokrát hned naprosto přesně věděla, na kterých místech se
profesor Langdon se svojí pomocnicí Amber v Barceloně pohybují. Užila jsem
si hlavně popis Gaudího chrámu Sagrada Familia, protože jsem u něj byla jen
venku a mohla si tedy interiér jen představovat a autor mi celý obraz krásně doplnil.
Ocenila jsem i zmínku o Budapešti, kde jsem byla loni.
Zaujalo mě i to, že Počátek je první
kniha, ve které se hlavní postava Roberta Langdona setkává především
s moderním a ne klasickým uměním, jako tomu bylo v předchozích
knihách. Sám Langdon se k tomu i vtipně vyjadřuje: „Dost často jen těžko rozeznávám, co je moderní umění a co je prostě
jen divné.“
Nejvíc mě ale asi uchvátila „postava“
virtuálního průvodce Winstona, přestože by se rozhodně nedal označit za
typického kladného hrdinu.
Takže asi tak: mám slabost pro geniální
lidi, zajímá mě náboženství, filosofie i umění a ráda cestuju, takže pro u mě
v knihovničce bude pro knihy Dana Browna vždycky místo.
Žádné komentáře:
Okomentovat